انتقاد از واگذاری‌های مپسا در پرند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر جدید پرند و آدرسwww.parandmelk.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






اگر چه واگذاری شرکت مدیریت پروژه ساختمانی ایران(مپسا) به بانک رفاه بابت رد دیون دولت یک اقدام مرسوم در واگذاری شرکتها به نظر می‌رسد اما سئوال اینجاست که تکلیف مردمی که هنوز به واحدهای مسکونی خود نرسیده‌اند و یا واحدهایی که به ۲ نفر فروخته شده چه می شود.

 

 واگذاری شرکت مدیریت پروژه ساختمانی ایران(مپسا) به بانک رفاه بابت رد دیون دولت در حالی در اوایل خرداد ماه سال جاری انجام شد که هنوز هیات مدیره آن به دلیل وجود مشکلات عدیده انتخاب نشده و گفته می شود پیرامون شرکت مپسا حواشی زیادی وجود دارد، از جمله فروش یک واحد مسکونی به 2 نفر - که مسئولان مپسا معتقد هستند نقشی در جانمایی ندارند- و یا دریافت حق الزحمه غیرقانونی 500 هزار تومانی به ازاء هر واحد مسکونی که از مهمترین نکات منفی واحدهای مسکونی صنعتی سازی در پرند به مدیریت مپسا است.

این واگذاری مپسا بسیاری از متقاضیان مسکن مهر پرند را در بلاتکلیفی گذاشته و از بابت تحویل واحدهای مسکونی خود نگران کرده است چرا که هنوز 3500 واحد مسکونی به متقاضیان تحویل نشده است.

شرکت مپسا که در آستانه اجرای طرح مسکن مهر در وزارت صنعت و معدن وقت و توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل شد، در اوایل شروع به کار مسکن مهر، با تفاهم وزرای وزارتخانه های مسکن، تعاون و صنایع و معادن که بعداً ادغام شدند مسئولیت ساخت پروژه‌هایی به ظرفیت 6500 واحد مسکونی در شهر جدید پرند در فازهای 3 و 5 را دریافت کرد.

اگر چه تاکنون از این تعداد تنها 1152 واحد مسکونی در فاز 3 تحویل متقاضیان شده است اما گزارشهایی وجود دارد که به دلیل برخی تخلفات متقاضیان مسکن مهر را بلاتکلیف گذاشته است.

نکته‌ای قابل تامل این است که با واگذاری مپسا تکلیف 3500 متقاضی فاز 5 که هنوز واحد‌های خود را تحویل نگرفته‌اند چه می‌شود؟

آیا بانک رفاه و شرکت عمران شهرهای جدید فکری به حال ساخت 1900 واحد باقی مانده در فاز 5 کرده است؟

آیا وزارت راه و شهرسازی هیچ اقدامی در خصوص این تغییر و تحولات نخواهد کرد؟

برخی از گزارش‌ها حاکی است که 62 نفر از متقاضیان مسکن مهر پرند(صنعتی سازی) در پروژه زیباسازان ممسنی در مجتمع قضایی رباط‌کریم معطل هستند چرا که واحد‌های مسکونی آنان به 2 نفر فروخته شده است.

مسئولان هیات تصفیه اتحادیه مسکن مهر معتقد هستند که مپسا نباید از بابت ساخت مسکن مهر به ازاء هر واحد مسکونی 500 هزار تومان حق الزحمه دریافت کند و باید هر چه زودتر تکلیف واحدهای مسکونی را که به 2 نفر فروخته شده است را مشخص کند.

در عین حال مدیر عامل مپسا معتقد است به هیچ وجه در جانمایی مسکن مهر پرند نقشی نداشته و دریافت هر گونه حق الزحمه را با مجوز انجام داده است.

برای روشن شدن این موضوع پای صحبت های داوود مدیر فلاح ناظر هیات تصفیه اتحادیه مسکن مهر تهران و علی آزاد مدیر عامل مپسا نشستیم تا یک طرفه به قاضی نرفته باشیم.

*ناظر هیأت تصفیه اتحادیه مسکن ‌مهر: مپسا حق‌الزحمه اضافه‌ بر سازمان می‌گیرد

داوود مدیر فلاح ناظر هیأت تصفیه اتحادیه مسکن مهر تهران گفت: ساخت مسکن صنعتی در قالب مسکن مهر از جمله افدامات خوب و تصمیمات به جا بود که اجرای آن به شرکت مپسا سپرده شد تا در قالب تفاهمنامه سه وزیر اسبق پیگیری شود.

وی افزود: شرکت مپسا در فاز 5 مسکن مهر پرند به ازاء هر واحد مسکونی حدود 500 هزار تومان حق‌الزحمه دریافت می‌کند که این اقدام هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

*مپسا چه خدماتی می دهد که حق الزحمه می گیرد

وی ادامه داد: مپسا باید بگوید که این 500 هزار تومان را بابت چه اقدامی که می گوید حق‌الزحمه است از متقاضیان مسکن مهر دریافت می‌کند و مشخص کند چه خدماتی ما به ازاء این حق الزحمه ارائه می کند.

مدیر فلاح تاکید کرد: چه تفاوتی میان واحدهای مسکن مهر مپسا با سایر واحدهای مسکونی است که حق‌الزحمه دریافت می شود، آیا زودتر ساخته شده اند؟آیا بهتر ساخته شده اند؟ ولی شواهد و قرائن ساخت واحدها موید این مسائل نیست.

وی تصریح کرد: دریافت این حق‌الزحمه درحالی صورت می‌گیرد که مپسا از دولت بابت ترویج صنعتی‌سازی مبلغی را دریافت کرده است.

به گفته وی، در حال حاضر 62 نفر از متقاضیان مسکن مهر زیباسازی ممسنی در مجتمع قضایی رباط کریم بابت واگذاری واحد‌های مسکونی‌شان به 2 نفر شکایت کرده‌اند که در حال پیگیری است.

مدیر فلاح تاکید کرد: اگر بنا بود مپسا به کمک ساخت مسکن بیاید و گره ای را باز کند نباید رفتارها و عملکردها به گونه ای باشد که گره ای بر مشکلات زده شود و تعلل در ساخت واگذاریها کندتر شود.

* 30 واحد مسکونی عمران پارس است که تخریب شده

وی ادامه داد: مثال این مدعا 30 واحد مسکونی عمران پارس است که تخریب شده و تاکنون هیچگونه اقدام موثری با اینکه وام تخصیص یافته از منابع بانکی بلاتکلیف است به عمل نیامده یا اینکه راه‌اندازی آب و فاضلاب فاز 3 بدون نظارت و هماهنگی انجام شده و بلاتکلیف مانده است،چرا اینگونه امور مدیریت نمی شود.

*مدیرعامل مپسا:مپسا نقشی در جانمایی متقاضیان مسکن مهر نداشته است

علی آزاد مدیرعامل مپسا نیز در پاسخ به این سئوال که چرا مپسا اختیارات خود را به هیأت تصفیه و اتحادیه مسکن مهر واگذار کرد، گفت: مپسا اختیارات خود را به هیأت تصفیه اتحادیه مسکن مهر واگذار نکرده است،چرا که اختیاری نداشته است که بخواهد به آنها واگذار کند.

وی افزود: اتحادیه مسکن مهر به عنوان زیر مجموعه وزارت تعاون وظیفه ساماندهی متقاضیان مسکن مهر را داشته است.

وی ادامه داد: اتحادیه مسکن مهر یک اقداماتی داشته و زحمت کشیده است و یک بخش‌هایی مانده که باید تعیین تکلیف کند.

آزاد خاطر نشان کرد: نزدیک 3 سال است این هیأت تصفیه اتحادیه مسکن مهر آمده و باید مسائل را جمع‌بندی کند اما تصفیه را تمام نمی‌کند.

مدیر عامل مپسا گفت: تعاونی‌های مسکن مهر مدعی هستند پول‌هایی را بین خودشان با اتحادیه مسکن مهر جابجا کردند و الان هیأت تصفیه اتحادیه مسکن مهر آنها را شفاف نمی‌کند.

وی افزود: متقاضیان می‌گوید آورده را واریز کرده‌ایم و حال باید از تعاونی‌ها بپرسید که چرا این پول میلیاردی را اتحادیه مسکن مهر به حساب اعضاء در پرند واریز نمی‌کند، حال اگر این قرارداد به حساب واریز می‌شود این پول از حساب متقاضی به حساب شرکت تعاونی واریز و دفترچه اقساط صادر می‌شود و متقاضی در واحد مسکونی ساکن می‌شود.

* تکلیف 62 متقاضی بلاتکلیف مسکن مهر چه می شود

آزاد در پاسخ به این سئوال که تکلیف 62 متقاضی مسکن مهر در تعاونی زیباسازی ممسنی با واگذاری مپسا به بانک رفاه چه می‌شود، گفت: بعد از تحویل اتحادیه مسکن مهر به هیات تصفیه باید تسویه انجام می شد اما چون بنا به دلایلی تسویه نکرده است شرکت مسکن زیباسازی ممسنی گفته من پول لازم دارم و اقدام به فروش مجدد کرده است.

وی ادامه داد: 22 شرکت که در فاز 3 پرند هستند آنها شاکی هستند که اعدادی از باقیمانده حسابهایمان از اتحادیه مسکن مهر طلب داریم.

مدیر عامل مپسا در پاسخ به این سئوال که اگر مپسا ناظر است چرا باید شرکت آب و فاضلاب لوله‌کشی آب واحدهای مسکونی را تائید نکند و وصل شدن آب با مشکل مواجه شود، گفت: شرکت آبفا چون پول طلب دارد و اتحادیه مسکن مهر(هیات تصفیه) هم آنرا قبول ندارد، پس مشکل، مشکل پول است.

به گفته وی، کل آماده‌سازی و محوطه سازی واحدهای مسکونی مهر پرند را اتحادیه مسکن مهر انجام داده است.

*مپسا با مجوز قانونی 500 هزار تومان حق الزحمه دریافت کرده است

آزاد در پاسخ به این سئوال که دریافت حق الزحمه 500 هزارتومانی از سوی مپسا برای هر واحد مسکونی قانونی است و مپسا مجوز آنرا دارد؟ گفت: مپسا مجوز دریافت 500 هزار تومان برای و واحد مسکونی بابت حق‌الزحمه را دارد.

وی ادامه داد: یک سامانه‌ای در شرکت عمران پرند داریم که تا چیزی تائید نشود و مجوز وزارت راه و شهرسازی ندانشته باشد در آن ثبت نمی‌شود،اگر چیزی در آن جدول قیمت‌ها ثبت شده یعنی وزارتخانه آن را قبول دارد.

وی اضافه کرد: حال می‌رسیم به بحث حق‌الزحمه که باید بگویم این شرکت با دید وظیفه حاکمیتی دولت شروع به کار کرد و سالی چند میلیارد تومان از سازمان گسترش و نوسازی اعتبار گرفت.

*سازمان گسترش دیگر اعتبار به ما نمی دهد

وی خاطرنشان کرد: این سازمان در سال‌های گذشته و ابتدایی تشکیل مپسا نزدیک به 10 میلیارد تومان برای شرکت مپسا هزینه کرد اما از یک زمانی سازمان گسترش و نوسازی اعلام کرد طبق قوانین خود دیگر نمی‌تواند به شرکت مپسا بودجه تخصیص دهد.

وی ادامه داد: از اواخر سال 90 که سازمان گسترش و نوسازی اعلام کرد شرکت مپسا باید خودگردان باشد و در هماهنگی وزارتی که بین وزارت مسکن و وزارت صنعت صورت گرفت یک حق سرپرستی و مدیریتی(حق الزحمه) برای مپسا تائید و ثبت سامانه شد.

آزاد گفت: شرط کل پروژه این بوده است که در سال 90 و 91 به اتمام برسد اما می‌بینیم که 3500 واحد مسکونی 2 سال است آماده است اما هنوز شرکت عمران پرند آن واحدها را تحویل نمی‌گیرد و این موضوع نیز معطل یک مجموعه کار است که آنرا هم در بالا اعلام کردم که هیات تصفیه کار تسویه را انجام نمی‌دهد.

آزاد در پاسخ به این سئوال که پس این 500 هزار تومان را مپسا بابت خدمات دریافت می‌کند گفت: مپسا 500 هزار تومان را بابت خدمات مدیریت کل پروژه و نظارت عالی به ازاء هر واحد دریافت می کند.

وی تاکید کرد: به هر حال مپسا در فروش یک واحد مسکونی به 2 نفر و جانمایی مسکن مهر هیچ نقشی نداشته است و تعاونی‌های مسکن مهر اقدام به معرفی کرده اند و مپسا لیست نهایی شده آنها را به عمران پرند ارائه کرده است.

منبع: shasa.ir




:: موضوعات مرتبط: مسکن مهر پرند , اخبار شهر جدید پرند , آخرین خبرها , ,
:: برچسب‌ها: مسکن مهرپرند , شهرجدیدپرند ,
:: بازدید از این مطلب : 708
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : عارف کریمی
ت : جمعه 6 تير 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');