گزارش هوشمندانه وزارت تعاون از مسكن‌مهر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر جدید پرند و آدرسwww.parandmelk.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين گزارش بصورت كاملا هوشمندانه عملكرد تعاوني‌هاي مسكن‌مهر را از ابتدا تاكنون تشريح كرده است، اما جاي خالي توضيح درباره چالش بزرگ افرادي كه آورده نقدي‌شان به حبس برخي تعاوني‌ها درآمده‌، بزرگ‌ترين ضعف اين گزارش محسوب مي‌شود.
طي يك‌سال اخير تحت تاثير واگذاري كامل اختيارات مسكن‌مهر به وزارت راه‌وشهرسازي بعد از فعاليت مشترك دو وزارتخانه مسكن و تعاون از يك‌سو و ادغام وزارت تعاون با وزارت كار از سوي ديگر، حمايت از تعاوني‌هاي مسكن‌مهر و نظارت كامل بر فعاليت تعاوني‌ها كاهش پيدا كرد طوري كه حالا برخي از اين تعاوني‌ها كه قرار بود اعضاي خود را خانه‌دار كنند درصدد برآمده‌اند با پول‌هاي در حساب، فعاليت‌هاي ديگري جز مسكن‌مهر به راه‌‌ اندازند.
براساس اخبار متعددي كه طي روزهاي اخير به «دنياي‌اقتصاد» رسيده و بخش‌هايي از آن كه هفته گذشته منتشر شد، هم‌اكنون وضعيت تعداد قابل‌توجهي از متقاضياني كه عضو تعاوني‌هاي مسكن‌مهر هستند، وخيم گزارش شده است به اين صورت كه خانه‌هايي كه به آنها تحويل داده شده، در حال پس‌گرفته شدن توسط سازنده‌هاي اين خانه‌ها است.
اعضاي تعدادي از تعاوني‌ها مي‌گويند: چون تعاوني يا اتحاديه‌اي كه تعدادي از تعاوني‌ها به اجبار عضو آن هستند، آورده نقدي اعضا را به حساب انبوه‌ساز مسكن‌مهر واريز نكرده، سازنده اقدام به ضبط واحدها كرده و از واگذاري ساير واحدهاي مسكوني نيز خودداري مي‌كند.
در اين تعاوني‌هاي مشكل‌دار، از دو سه سال پيش، پول متقاضيان مثل آب‌خوردن وارد حساب‌ها شد اما حالا كه بايد اين پول‌ها خارج شود، بهانه‌هاي بي‌محتواي مديران تعاوني‌ها، بين اعضا و واحدهاي مسكوني‌مهر فاصله‌انداخته است و اميد اعضا را هم كاملا نااميد كرده است. اين اعضا حتي دنبال انصراف از تعاوني هستند اما آورده‌نقدي كه پرداخت كرده‌اند به آنها برگشت داده نمي‌شود.
در همين شهر جديد پرند، عدم همكاري بيش از 100 تعاوني مسكن‌مهر با وزارت راه‌وشهرسازي براي واريز پول متقاضيان، كار را به ابلاغ اولتيماتوم رسانده؛ طوري كه اگر تعاوني‌ها به بي‌توجهي خود ادامه دهند، هيچ واحدي در پرند براي واگذاري به اعضاي اين تعاوني‌ها باقي نخواهد ماند.
اكنون سوالي كه درباره عملكرد برخي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر وجود دارد اين است كه كدام نهاد گردش مالي اين تعاوني‌ها را كنترل مي‌كند و چرا كسي به نزاع پنهان اعضا با مديران تعاوني‌ها رسيدگي نمي‌كند؟
اما به رغم اين ابهامات، روز گذشته وزارت تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي، گزارشي مثبت از وضعيت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر را روي خروجي سايت اطلاع‌‌رساني خود قرار داد و در عين حال از اعلام آماري كه نشان دهد تاكنون چه تعداد عضو تعاوني، در مسكن‌مهر صاحب‌خانه شده‌اند، خودداري كرد.
در اين گزارش رسمي، عنوان شده كه از ابتداي اجراي طرح مسكن‌مهر 4 ميليون نفر در قالب تعاوني در اين طرح ثبت‌نام كردند كه 5/1 ميليون نفر از آنها واجدشرايط تشخيص داده شدند.
اين وزارتخانه در گزارش خود درباره آمار تحويل مسكن‌مهر به تعاوني‌ها فقط به اين عبارت بسنده كرده است: «بخشي از واحدهاي مسكوني‌مهر كه تعاوني‌ها آن را در دست ساخت دارند بهره‌برداري شده است.»
وزارت تعاون، كار و رفاه‌ اجتماعي در عين حال اعلام كرده است كه همه پروژه‌هاي مسكن‌مهر تا پايان شهريور91 به اتمام مي‌رسد.
متن گزارش اين وزارتخانه درباره مسكن‌مهر به شرح زير است:
«در اجرای سیاست دولت مبنی بر رفع مشکل مسکن از طریق مسکن مهر عرضه، وزارت تعاون (سابق) مسوولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن را برعهده گرفت. ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجدشرایط را جمع‌آوری و پالایش و نسبت به ثبت نام، ساماندهی و انسجام آنها در قالب شرکت های تعاونی مسکن مهر اقدام نمود. در نتیجه این تلاش بیش از چهار میلیون نفر ثبت نام و قریب به 5/1 میلیون نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و در سایت بیش از 7000 شرکت تعاونی ساماندهی شده‌اند. شرکت‌های تعاونی مسکن مهر در ساخت و ساز قریب به يك میلیون واحد مسکونی پروژه مسکن مهر در سه شکل مستقیم، تفاهم نامه سه جانبه و خود مالکی مشارکت دارند.
در شکل مستقیم شرکت‌های تعاونی راسا مدیریت و اجرای ساخت و ساز قریب به 400 هزار واحد مسکونی را برعهده دارند که بخشی از آنها به بهره‌برداری رسید و تحویل گردیده‌اند و برحسب برنامه زمانبندی واحدهای دیگر تا شهریور ماه سال 1391 به اتمام خواهند رسید.
در شکل تفاهم‌نامه سه جانبه مسوولیت شرکت‌های تعاونی مسکن، ساماندهی اعضا، اخذ تسهیلات بانکی، تامین آورده نقدی و سایر امور اداری مربوطه است.
در این شکل از کار حدود 400 هزار واحد مسکن در دست اجرا می‌باشد. تعدادی از واحدهای مزبور نیز تحویل اعضا شده‌اند. در شکل خود مالکی که در زمین‌های ملکی غیردولتی و متعلق به تعاونی صورت می‌گیرد شرکت‌های تعاونی مدیریت و مسوولیت اجرای قریب به 200 هزار واحد را بر عهده دارند.
جهت رفع مشکلات‌ موجود و تسریع در راه‌اندازی پروژه‌های مسکن‌مهر اقداماتی انجام شده از جمله اينكه کمیته مشترک مرکزی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزرای محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با هدف ایجاد وحدت رویه و حل مشکلات تشكيل شده است. ضمن اينكه عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن مهر حاکی از قدرت و ظرفیت تعاونی‌ها در ساماندهی آحاد مردم در انجام فعالیت‌های بزرگ اقتصادی می‌باشد.»

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد




:: برچسب‌ها: شهر جدید پرند , مسکن مهر پرند ,
:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
ن : عارف کریمی
ت : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');