قلعه سنگي نشان هويتي پرند


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر جدید پرند و آدرسwww.parandmelk.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






بناي قلعه سنگي در تقاطع مسير اتوبان تهران ـ ساوه و جاده قديم ساوه از يادگارهاي بسيار شاخص و ارزشمند معماري ايران قلمداد مي‌شود كه امروزه ديوارهاي عظيم و سنگي آن در جنوب شهر جديد پرند تنها بناي كهن و باشكوهي است كه در اين منطقه خودنمايي مي‌كند و هر تازه واردي را بسوي خود فرا مي‌خواند.

قلعه سنگي نشان هويتي پرند

اين بنا به عنوان قلعه حكومتي از روزگاران كهن به دلايل گوناگون ارتباطي چون جريان اقتصادي ، نظامي ، جغرافيايي و مذهبي شكل گرفته و در ادوار مختلف به تدريج گسترش يافته است. گفتني است كه تاكنون تاريخ دقيقي از زمان احداث اين قلعه عظيم سنگي توسط اساتيد و پژوهشگراني كه در خصوص اين بنا به تحقيق پرداخته‌اند مشخص نگرديده است ولي با توجه به معماري ، آثار و شواهد تاريخي بدست آمده از عمليات پژوهشي و باستان شناسي ، به احتمال زياد زمان احداث آن به دوران آل بويه باز مي‌گردد.
اين بناي عظيم و كم‌نظير در ايران صدها سال استوار و باشكوه به  حيات خود ادامه داده است. قرن‌ها پيش وجود قلعه سنگي به عنوان يك قلعه حكومتي در اين منطقه  و تپه‌هاي تاريخي كه همان بناهاي تاريخي و شهري مدفون شده از قرن‌ها قبل در فواصل نزديك آن ، نشانه‌اي از وجود فرهنگ و تمدن كهن در اين منطقه حتي با قدمتي بيش از شهر تهران است كه اكنون شهر جديد پرند نام گرفته است. لذا پرند نه شهر جديد بلكه شهري تاريخي با پيشينه‌اي كهن و هويتي قوي و شاخص در ميان شهرهاي جديد ايران است كه اكثراً با مشكل هويتي رو به رو هستند.
در راستاي برنامه‌هاي فرهنگي كشور و سياست‌هاي كلي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر حفاظت ، مرمت و نگهداري ابنيه تاريخي كه از حيث و نظر معماري ـ فرهنگي ـ تاريخي ـ هنري داراي ارزش‌هاي ويژه بوده و در واقع شناسنامه هر ملت محسوب مي‌شوند پروژه حفاظت ، مرمت و نگهداري اين بناي سنگي از شاهكارهاي معماري اسلامي ، به عنوان بزرگترين پروژه پژوهشي و مرمتي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران با مديريت شركت عمران شهر جديد پرند و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و مديريت طرح شركت مهندسين سومه بدون وقفه از اول مهر ماه سال 1382 شروع به كار كرده كه هم اكنون مراحل اجرايي پژوهشي و مرمتي را پشت سر مي‌گذارد.





:: موضوعات مرتبط: اخبار شهر جدید پرند , ,
:: برچسب‌ها: شهرجدیدپرند،مسکن مهر پرند،املاک پرند ,
:: بازدید از این مطلب : 949
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : عارف کریمی
ت : سه شنبه 1 دی 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');